Zavádění statistického řízení procesu

Datum: 27.06.2017
  | 
Kategorie: Systém řízení výroby
K dispozici jsou různá hlášení o prestižních zkušenostech se zaváděním programu statiského řízení procesu a dosažených výsledcích. Je v nich mnoho společného, zvláště pokud jde o zaměření na pět základních bodů a kontrolní body v postupovém diagramu procesu výše. Jsou tam však i drobné rozdíly. V každém případě existuje jeden společný rys. statiské řízení procesu je stejnou provozní filosofií, jako je provozní procedurou. Aby bylo možno dosáhnout dlouhodobého zlepšení, je prevence důležitější než předělávka.

Jednou z cest jak začít je tudíž sběr co možná největšího množství dat, týkajících se sledovaných nebo zjištěných problémů. Jak je uvedeno výše, je možné začít se zákaznickými problémovými daty, nebo s daty z oprav v terénu. Dále je možné použít data z testování spolehlivosti, z výrobních elektrických zkoušek, a vizuálních/mechanických kontrol.

Pro začátek je vhodné stanovit největší problém, nebo možná dva problémy a sestrojit diagram “řízení”. Zpočátku nedávaj do diagramu žádné regulační mezní hodnoty. Po určitou dobu shromažďovat data. Prověřit, zda techniky sběru dat dávají důvěryhodná a spolehlivá měření. Nic nemůže být více matoucí nebo rozptylující, než mít nesprávná a zavádějící data.

Po určité době se začne vytvářet historická databáze, která je užitečná. Pak je možno vytvořit mezní regulační hodnoty s využitím buď potřebných specifikací, nebo některých více matematických postupů. Může se jednat buď o mezní hodnotu typu go - no go (funguje-nefunguje), nebo případně sadu matematických technik pass/correct/stop (prošel/opravit/zastavit). Může se jednat o mezní hodnotu go / no go, nebo případně o množinu mezních hodnot pass/correct/stop.

Jestliže zvolený kontrolní diagram obsahuje data vlastností, bude v další fázi nutno zkonstruovat Paretův diagram. Ten by měl identifikovat hlavní vady a jejich vliv na výtěžnost. Je-li diagram sestrojen z dat proměnných veličin, budou lepší informace o změnách nebo trendech, jež se objeví v průběhu výrobních period. Každý z nich poskytne vstupy pro další fázi.

Další fází je vytvoření týmu pro vypracovávání nápravných opatření. Tento tým bude odpovědný vůči kritice, možná zlepší sběr a integritu dat, účastní se sezení “brainstormingu” s cílem identifikovat možná řešení a nápravná opatření, vede experimenty za účelem vyhodnocení navržených nápravných opatření, a posléze zavedení a sledování zvolených nápravných opatření.

Sledování je velmi důležitý úkol. Zde se dá očekávat zlepšení v základních procesech. Mělo by jít o skutečné a měřitelné zlepšení. Pokud ne, je třeba s ním zacházet jako s dalším pozitivním výsledkem učení, a naplánovat ještě více “brainstormingu”, experimentů, náprav a sledování. Trvalé zlepšování je cílem a přínosem statistického řízení procesu.
 

 Nákup na www.abetec.cz


Další odborné články


e-Shopy, školení a e-Booky


soldering.cz

e Booky ZDARMA

fotografie

video

Naše webové stránky používají cookies, které nám pomáhají zjistit, jak jsou naše stránky používány. Abychom cookies mohli používat, musíte nám to povolit. Kliknutím na tlačítko „OK, souhlasím“ udělujete tento souhlas.


Cookies jsou malé soubory, které webové stránky (i ty naše) ukládají ve Vašem webovém prohlížeči. Obsahy těchto souborů jsou vyměňovány mezi Vaším prohlížečem a našimi servery, případně se servery našich partnerů. Některé cookies potřebujeme, aby webová stránka mohla správně fungovat, některé potřebujeme k marketingové a statistické analytice. Zde si můžete nastavit, které cookies budeme moci používat.

Nezbytné cookies
Analytické cookies
Marketingové cookies