Jednotka pájení

Datum: 26.06.2017
  | 
Kategorie: Pájení vlnou - strojní pájení
Nejprve je třeba podotknout, že pájení vlnou není jediný strojní způsob pájení roztavenou slitinou, který existuje. V současnosti však převažuje pájení vlnou, proto jsou další způsoby uvedeny velmi stručně.

Typy hromadného pájení:

  • ponorem
  • vlečením
  • vlnou

Prvním způsobem je pájení ponorem. To znamená, že deska se ponoří do roztavené slitiny. V praxi se tento způsob využívá spíše na vzorkové série. Výrobců je velmi málo, ve většině případů se jedná o prototypy nebo velmi malé série vyráběných zařízení.

Druhý způsob pájení je pájení vlečením. Deska plošných spojů s osazenými součástkami je vlečena po klidné hladině roztavené pájky. Zařízení má vlnu s velmi pomalým tokem, dopravník je rovnoběžný s hladinou slitiny. Vzhledem k tomu, že tento i předchozí druh pájení je ojedinělý, nemá smysl zabíhat do podrobností.

Třetí způsob pájení, pájení vlnou, je dnes absolutně nejpoužívanější a nejrozšířenější. Vlna je schopna zapájet veškerý sortiment desek plošných spojů, tj. jednovrstvé, dvouvrstvé, vícevrstvé a SMD. Pohybující se slitina umožňuje proniknout tlakem a kapilárními silami otvory vícevrstvých desek a tak vytvořit pájecí kužel i na straně součástek. Neustálý pohyb vlny zajišťuje, že vrchol vlny je bez oxidů a tudíž nedochází ke znehodnocování pájených míst. Není ovšem možné opomenout několik nevýhod, které se při pájení vlnou vyskytují.

Strojně pájený spoj vzniká průchodem desky vrcholem vlny. První konstrukce pájecí vlny se snažily držet tradičně rovného dopravníku. Při vodorovné konfiguraci dopravníku a vlny a při určité rychlosti dopravníku V1 a rychlosti vlny V2 nestačí pájka dostatečně rychle stéci zpět do vlny a vytváří se závoj Y, který vede ke vzniku krápníků a můstků. Zde platí zásada, že V2>V1. Rychlost V2 je možné zvýšit tím, že se zvýší teplota pájky, čímž se sníží její povrchové napětí. V praxi se často nedaří všechny podmínky splnit. Omezení vzniku krápníků a můstků propracovala firma Hollis.

Velikost závoje Y lze s úspěchem snížit nakloněním dopravního systému o 4° až 8°. Nakloněním pájené desky se podstatně podpoří stékání pájky ze závoje do vlny (hodnota Y se zmenší).

Prakticky všichni výrobci používají náklon, pouze pájecí systétem Kirsten žádný náklon nepotřebuje. Princip protiběžné vlny již z fyzikálních zákonů náklon nevyžaduje. Dokonce zde ani nevzniká závoj Y. Výsledky pájení co se týče do počtu zkratů, jsou překvapivé.

 

 Nákup na www.abetec.cz


Další odborné články


e-Shopy, školení a e-Booky


soldering.cz

e Booky ZDARMA

fotografie

video

► Jednotka pájení

Naše webové stránky používají cookies, které nám pomáhají zjistit, jak jsou naše stránky používány. Abychom cookies mohli používat, musíte nám to povolit. Kliknutím na tlačítko „OK, souhlasím“ udělujete tento souhlas.


Cookies jsou malé soubory, které webové stránky (i ty naše) ukládají ve Vašem webovém prohlížeči. Obsahy těchto souborů jsou vyměňovány mezi Vaším prohlížečem a našimi servery, případně se servery našich partnerů. Některé cookies potřebujeme, aby webová stránka mohla správně fungovat, některé potřebujeme k marketingové a statistické analytice. Zde si můžete nastavit, které cookies budeme moci používat.

Nezbytné cookies
Analytické cookies
Marketingové cookies